Załącznik do Uchwały Nr 180/2024 Zarządu Powiatu w Kętrzynie z dnia 19 grudnia 2024r.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY POWIATOWEGO URZĘDU PRACY W KĘTRZYNIE
Rozdział I
Postanowienia ogólne§ 1
Regulamin organizacyjny Powiatowego Urzędu Pracy w Kętrzynie zwany dalej Regulaminem określa zasady wewnętrznej organizacji oraz strukturę i zakres działania komórek organizacyjnych wchodzących w jego skład.
§ 2
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
- Urzędzie – należy przez to rozumieć Powiatowy Urząd Pracy w Kętrzynie,
- Powiecie – należy przez to rozmieć Powiat Kętrzyński,
- Zarządzie – należy przez to rozumieć Zarząd Powiatu Kętrzyńskiego,
- Staroście – należy przez to rozumieć Starostę Kętrzyńskiego,
- Radzie Powiatu – należy przez to rozmieć Radę Powiatu Kętrzyńskiego,
- PUP – należy przez to rozumieć Powiatowy Urząd Pracy w Kętrzynie,
- Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Kętrzynie,
- Zastępcy Dyrektora – należy przez to rozumieć Zastępcę Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Kętrzynie,
- Kierowniku – należy przez to rozumieć kierownika komórki organizacyjnej,
- CAZ – należy przez to rozumieć Centrum Aktywizacji Zawodowej,
- Komórce organizacyjnej – należy przez to rozumieć wyodrębnioną wewnętrzną komórkę Powiatowego Urzędu Pracy w Kętrzynie, realizującą zadania określone w niniejszym Regulaminie, w szczególności: dział, referat lub samodzielne stanowisko pracy,
- Regulaminie – należy przez to rozumieć Regulamin Organizacyjny Powiatowego Urzędu Pracy w Kętrzynie,
- Ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz. U. z 2024r., poz. 475 z późn. zm),
- SYRIUSZ – należy przez to rozumieć system informatyczny publicznych służb zatrudnienia,
- PŁATNIK – należy przez to rozumieć program umożliwiający wysyłanie dokumentów ubezpieczeniowych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w formie elektronicznej,
- FP – należy przez to rozumieć Fundusz Pracy,
- PFRON – należy przez to rozumieć Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
- EFS – należy przez to rozumieć Europejski Fundusz Społeczny,
- EURES – należy przez to rozumieć europejskie służby zatrudnienia państw członkowskich Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego należących do Unii Europejskiej, niebędących stronami umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, które mogą korzystać ze swobody przepływu osób na podstawie umów zawartych przez te państwa ze Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, realizujące działania obejmujące w szczególności pośrednictwo pracy wraz z doradztwem w zakresie mobilności na rynku pracy,
- Kontroli zarządczej – należy przez to rozumieć ogół podejmowanych działań dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy,
- KFS – należy przez to rozumieć Krajowy Fundusz Szkoleniowy,
- PRRP – należy przez to rozumieć Powiatową Radę Rynku Pracy,
- RODO – należy przez to rozumieć Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 45/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
- Powiatowy Urząd Pracy w Kętrzynie jest jednostką organizacyjną Powiatu Kętrzyńskiego realizującą zadania powiatu w zakresie polityki rynku pracy i wchodzącą w skład powiatowej administracji zespolonej. PUP jest jednostka budżetową w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.
- Siedziba Powiatowego Urzędu Pracy mieści się w Kętrzynie przy ul. Pocztowej 11.
- Zakres właściwości terytorialnej Urzędu obejmuje obszar Powiatu Kętrzyńskiego.
- Godziny pracy Urzędu 7.00-15.00
- Godziny obsługi interesantów 7.30 – 14.30.
Rozdział II
Przedmiot i zakres działania§ 4
- Urząd wykonuje zadania wynikające z ustaw i rozporządzeń, a także innych aktów prawnych, dotyczących problematyki promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia oraz aktywizacji zawodowej. Urząd wchodzi w skład publicznych służb zatrudnienia.
- Do zakresu działania PUP należy wykonywanie zadań wynikających w szczególności z:
- ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz.U. z 2024r. , poz. 475 z późn. zm.),
- ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego ( t.j. Dz.U. z 2024r. poz. 572 z późn. zm.),
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U z 2024 r., poz. 1530 z późn. zm.),
- ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 44 z późn. zm.),
- ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 1631z późn. zm.),
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz.U. z 2024 poz. 146 z późn. zm.),
- ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2024r., poz. 497 z późn. zm.),
- ustawy z dnia 19 czerwca 2009 r. o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych udzielonych osobom, które utraciły pracę (t.j. Dz.U. z 2016r., poz. 734 z późn. zm.),
- ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz.U. z 2023 r., poz. 702 z późn. zm.),
- przepisów o zabezpieczeniu społecznym:
- rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego Dz.U.UE.L.2004r. Nr 166.1 z późn. zm.,
- rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 987/2009 z dnia 16 września 2009 r. dotyczącego wykonania rozporządzenia (WE), Nr 883/2004 w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, Dz.U.UE.L z 2009 r. Nr 284.1 z późn. zm.).
- Ustawy z dnia 12 grudnia 2013 o cudzoziemcach (t.j. Dz.U. z 2024r. poz. 769 z późn. zm.)
- Urząd Pracy działa na podstawie ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym ( t.j. Dz.U. z 2024r., poz. 107 z późn. zm.)
- Zasady gospodarki finansowej, zasady wynagradzania oraz status pracowników samorządowych ustalają odrębne przepisy.
- Przedmiotem działania Urzędu Pracy jest promocja zatrudnienia, łagodzenie skutków bezrobocia oraz aktywizacja zawodowej.
- Do zadań Urzędu Pracy należy w szczególności:
- zadania samorządu powiatu wynikające z art. 9 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,
- zadania wynikające z innych ustaw,
- opracowywanie i realizacja programu promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy, pozyskiwanie i gospodarowanie środkami finansowymi na realizację zadań z zakresu aktywizacji lokalnego rynku pracy,
- udzielanie pomocy bezrobotnym i poszukującym pracy w znalezieniu pracy przez pośrednictwo pracy i poradnictwo zawodowe,
- udzielanie pomocy pracodawcom w pozyskiwaniu pracowników przez pośrednictwo pracy oraz poradnictwo zawodowe,
- rejestrowanie bezrobotnych i poszukujących pracy,
- realizowanie zadań związanych z KFS, w szczególności udzielanie pomocy pracodawcom poprzez finansowanie kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawcy,
- inicjowanie, organizowanie i finansowanie usług i instrumentów rynku pracy,
- inicjowanie, organizowanie i finansowanie projektów lokalnych i innych działań na rzecz aktywizacji bezrobotnych,
- opracowywanie badań, analiz i sprawozdań, w tym prowadzenie monitoringu zawodów deficytowych i nadwyżkowych oraz dokonywanie ocen dotyczących rynku pracy, na potrzeby Powiatowej Rady Rynku Pracy oraz organów zatrudnienia,
- inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć mających na celu rozwiązanie lub złagodzenie problemów związanych z planowanymi zwolnieniami grupowymi pracowników z przyczyn niedotyczących pracownika,
- współpraca z gminami w zakresie upowszechniania ofert pracy i informacji o usługach poradnictwa zawodowego, szkoleniach, przygotowaniu zawodowym dorosłych, stażach, organizacji robót publicznych oraz prac społecznie użytecznych, realizacji Programu Aktywizacja i Integracja oraz zatrudnienia socjalnego na podstawie przepisów o zatrudnieniu socjalnym,
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków oraz innych świadczeń z tytułu bezrobocia,
- wydawanie decyzji o:
- uznaniu lub odmowie uznania osoby za bezrobotną oraz utracie statusu bezrobotnego,
- przyznaniu, odmowie przyznania, wstrzymaniu lub wznowieniu wypłaty oraz utracie lub pozbawieniu prawa do zasiłku, stypendium i innych finansowanych z FP świadczeń niewynikających z zawartych umów,
- zwrocie nienależnie pobranego zasiłku, stypendium, innych nienależnie pobranych świadczeń lub kosztów szkolenia, przygotowania zawodowego dorosłych finansowanych z FP,
- odroczeniu terminu spłaty, rozłożeniu na raty lub umorzeniu części lub całości nienależnie pobranego świadczenia udzielonego z FP, należności z tytułu zwrotu refundacji lub przyznanych jednorazowo środków, o których mowa w art. 46 oraz innych świadczeń z FP, o których mowa w art. 76 ust.7 ustawy,
- zwrocie pomocy, odroczeń terminów płatności zwrotu przyznanej pomocy, rozłożeniu na raty lub umorzeniu zobowiązań wynikających z pobranej pomocy w spłacie kredytów mieszkaniowych udzielonych osobom, które straciły pracę,
- odmowie wydania zezwolenia na pracę sezonową cudzoziemcowi,
- odmowie zarejestrowania oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi,
- realizowanie zadań wynikających z koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego państw, o których mowa w art. 1 ust.3 pkt. 2 lit. a-c ustawy oraz państw, z którymi Rzeczpospolita Polska zawarła dwustronne umowy międzynarodowe o zabezpieczeniu społecznym w zakresie świadczeń dla bezrobotnych, w tym realizowanie decyzji, o których mowa w art. 8a ustawy,
- realizowanie zadań wynikających z prawa swobodnego przepływu pracowników między państwami, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt.2 lit. a-c ustawy, w szczególności przez realizowanie zadań sieci EURES we współpracy z ministrem właściwym do spraw pracy, samorządami województw oraz innymi podmiotami uprawnionymi do realizacji działań sieci EURES,
- realizowanie działań związanych z międzynarodowym przepływem pracowników, wynikających z odrębnych przepisów, umów międzynarodowych i innych porozumień zawartych z partnerami zagranicznymi,
- badanie i analizowanie sytuacji na lokalnym rynku pracy w związku z postępowaniem o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemca lub postępowaniem o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy, o którym mowa w art. 114 i art. 127 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach.
- realizowanie zadań związanych z podejmowaniem przez cudzoziemców pracy na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej,
- współdziałanie z Powiatową Radą Rynku Pracy w zakresie promocji zatrudnienia oraz wykorzystania środków FP
- obsługa organizacyjno – techniczna Powiatowej Rady Rynku Pracy
- organizowanie i finansowanie szkoleń pracowników Powiatowego Urzędu Pracy,
- realizowanie projektów w zakresie promocji zatrudnienia, w tym przeciwdziałania bezrobociu, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej bezrobotnych, wynikających z programów operacyjnych współfinansowanych lub finansowanych ze środków EFS, EFS+ i FP,
- organizowanie i realizacja programów specjalnych,
- realizowanie programów regionalnych na podstawie porozumienia zawartego z Wojewódzkim Urzędem Pracy,
- przetwarzanie informacji o bezrobotnych, poszukujących pracy i cudzoziemcach zamierzających wykonywać lub wykonujących pracę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej,
- współpraca z ministrem właściwy do spraw pracy w zakresie tworzenia rejestrów centralnych na podstawie art. 4 ust. 4 ustawy,
- inicjowanie i realizowanie projektów pilotażowych,
- realizacja innych zadań przewidzianych w odrębnych przepisach,
- realizowanie zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych,
§ 6
Przy realizacji zadań PUP współdziała z instytucjami rynku pracy realizującymi zadania określone w ustawie, tj:
- Publicznymi służbami zatrudnienia,
- Ochotniczymi Hufcami Pracy,
- Agencjami zatrudnienia,
- Instytucjami szkoleniowymi,
- Instytucjami dialogu społecznego,
- Instytucjami partnerstwa lokalnego, a także z PRRP, jednostkami samorządu terytorialnego, organizacjami pozarządowymi, statutowo zajmującymi się problematyką rynku pracy, organizacjami związków zawodowych lub organizacji związkowych, organizacjami pracodawców, bezrobotnych a także organizacjami pozarządowymi.
Rozdział III
Kierownictwo Urzędu Pracy§ 7
- Wyłonionego w drodze konkursu Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy powołuje i odwołuje Starosta.
- Urzędem kieruje Dyrektor.
- Zastępcę Dyrektora PUP powołuje i odwołuje Dyrektor.
- Dyrektor w stosunku do pracowników PUP wykonuje czynności pracodawcy w rozumieniu przepisów prawa pracy.
- W indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej Dyrektor wydaje decyzje administracyjne z upoważnienia Starosty Kętrzyńskiego.
- Dyrektor kieruje działalnością Urzędu Pracy zgodnie z zasadą jednoosobowego kierowania i ponosi za nią pełną odpowiedzialność.
- Dyrektor reprezentuje Urząd na zewnątrz.
- Dyrektora PUP w czasie nieobecności zastępuje w zakresie bieżącego kierowania Urzędem Zastępca Dyrektora. Zakres zastępstwa obejmuje wszystkie zadania i kompetencje Dyrektora PUP.
- Podczas nieobecności Dyrektora i Zastępcy Dyrektora zastępstwo w zakresie bieżącego kierowania Urzędem sprawuje osoba wyznaczona przez ww. w zakresie określonym odrębnym upoważnieniem.
- Dyrektor realizuje zadania statutowe jednostki w ramach posiadanych środków i przy pomocy podległych mu komórek organizacyjnych.
- Główny Księgowy w zakresie realizacji zadań merytorycznych podlega bezpośrednio Dyrektorowi. Zakres uprawnień i odpowiedzialności oraz tryb pracy Głównego Księgowego określają odrębne przepisy.
- Zastępca Dyrektora, Główny Księgowy oraz kierownicy komórek organizacyjnych nadzorują oraz konsultują merytorycznie, w zakresie swoich kompetencji działania podległych bezpośrednio pracowników, wykonujących zadania w obrębie poszczególnych komórek organizacyjnych mając na uwadze sprawność i skuteczność podejmowanych działań.
Rozdział IV
Komórki organizacyjne Powiatowego Urzędu Pracy§ 8
- W Powiatowym Urzędzie Pracy tworzy się następujące komórki organizacyjne:
- Centrum Aktywizacji Zawodowej – wyspecjalizowana komórka organizacyjna, realizująca zadania w zakresie usług i instrumentów rynku pracy,
- działy,
- referaty,
- wieloosobowe stanowiska pracy,
- jednoosobowe stanowiska pracy,
- samodzielne stanowiska pracy.
- O ilości utworzonych komórek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1 decyduje Dyrektor w oparciu o posiadane etaty i środki finansowe.
- W celu realizacji określonych zadań w PUP Dyrektor może powoływać koordynatorów komórek organizacyjnych.
- Kierownicy komórek organizacyjnych mają prawo łączyć zadania – przewidziane w schemacie organizacyjnym dla wielu stanowisk w jedno, tworząc tzw. wieloosobowe stanowiska pracy.
- Kierownicy komórek organizacyjnych określają strukturę wewnętrzną nadzorowanej komórki organizacyjnej, określają zakres jej działania oraz przedstawiają Dyrektorowi do zatwierdzenia.
- Działem lub referatem kieruje kierownik, a w razie jego nieobecności upoważniony przez Dyrektora.
- Kierownicy komórek organizacyjnych określają kierunki i sposób działania podległej im komórki, motywując pracowników do realizacji zadań oraz dokonują oceny funkcjonowania podległej komórki organizacyjnej lub poszczególnych stanowisk pracy.
- Kierownicy komórek organizacyjnych zobowiązani są do prowadzenia kontroli zarządczej w ramach posiadanych upoważnień i kompetencji, w szczególności przez:
- przypisanie do realizacji celów i zadań mierników ich realizacji,
- identyfikację i ocenę ryzyk występujących w podległych komórkach,
- przeprowadzenie analizy zidentyfikowanych ryzyk,
- określenie akceptowanego poziomu ryzyka,
- określenie rodzaju wymaganych reakcji i działań, które należy podjąć w celu zmniejszenia danego ryzyka,
- wprowadzenie mechanizmów kontrolnych, monitorowanie realizacji celów i zadań kierowanej komórki.
- Referaty, wieloosobowe stanowiska pracy oraz jednoosobowe stanowiska pracy, mogą być tworzone w ramach działu lub jako komórka samodzielna.
- Pracą działów, referatów lub wieloosobowych stanowisk pracy mogą kierować koordynatorzy, kierownicy komórek organizacyjnych lub Zastępca Dyrektora.
- Kierownicy komórek organizacyjnych zapewniają zgodne z prawem wykonywanie przypisanych zadań określonych w dalszej części Regulaminu i w tym zakresie ponoszą odpowiedzialność przed Dyrektorem.
§ 11
- Dział jest przynajmniej pięcioosobową podstawową komórką organizacyjną, zajmującą się określoną problematyką i działalnością w sposób kompleksowy lub kilkoma pokrewnymi zagadnieniami, których realizacja w jednej komórce organizacyjnej ułatwia prawidłowe zarządzanie.
- Referat jest przynajmniej trzyosobową komórką organizacyjną realizującą jednolite zagadnienia merytoryczne, tworzoną w ramach działu lub jako komórka samodzielna.
§ 12
- Samodzielne stanowisko pracy jest najmniejszą komórką organizacyjną, którą tworzy się w przypadku konieczności organizacyjnego wyodrębnienia określonej problematyki, która nie uzasadnia powołania większej komórki organizacyjnej.
- Samodzielne stanowiska pracy może być tworzone w ramach działu lub referatu lub jako komórka samodzielna.
§ 13
- Wewnętrzna organizacja każdej komórki organizacyjnej obejmuje:
- zakres działania określony w Regulaminie Organizacyjnym,
- wykaz stanowisk służbowych,
- zakresy czynności pracowników.
- Każdy pracownik podlega jednemu przełożonemu wskazanemu w zakresie czynności, od którego otrzymuje polecenia służbowe i przed którym odpowiada za wykonanie powierzonych mu zadań.
§ 14
W celu realizacji określonych zadań, wynikających z polityki lokalnego rynku pracy Dyrektor może powołać w drodze zarządzenia zespoły, komisje zadaniowe, koordynatorów, konsultantów i doradców działających stale lub doraźnie w ramach inicjatyw projektowych i programowych urzędu.
Rozdział V
Struktura organizacyjna Powiatowego Urzędu Pracy§ 15
W skład PUP wchodzą niżej wymienione komórki organizacyjne oznaczone symbolami literowymi:
- Dział Ewidencji i Świadczeń – ES
- Referat Finansowo – Księgowy – FK
- Dział Organizacyjny - DO
- Inspektor Ochrony Danych – IOD
- Dział Centrum Aktywizacji Zawodowej – CAZ.
- Komórki organizacyjne oraz ich usytuowanie w strukturze PUP określa schemat organizacyjny stanowiący załącznik nr 1.
- Wykaz komórek organizacyjnych z wyszczególnieniem stanowisk i etatów występujących w PUP określa załącznik nr 2.
- Szczegółowy zakres działań komórek organizacyjnych Urzędu określa Rozdział VI Regulaminu.
Do kompetencji Dyrektora należy w szczególności:
- kierowanie działalnością Urzędu,
- sprawowanie nadzoru nad właściwą organizacją i funkcjonowaniem PUP,
- nadzorowanie Urzędu w zakresie realizacji zadań merytorycznych,
- reprezentowanie Urzędu na zewnątrz,
- udzielanie pełnomocnictw szczegółowych, upoważnień oraz pełnomocnictw procesowych w sprawach dotyczących działalności Urzędu,
- realizacja zadań ustawowych, wynikających z przepisów prawa,
- planowanie, wytyczanie kierunków działania, sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań przez podległe komórki organizacyjne oraz koordynowanie ich działań w zakresie wyznaczonym przez Starostę,
- organizacja pracy Urzędu,
- realizowanie, w imieniu Starosty oraz Zarządu Powiatu, zadań wynikających z udzielonych pełnomocnictw i upoważnień,
- pełnienie funkcji administratora danych osobowych,
- promocja usług Rynku Pracy,
- realizacja zadań określonych w ustawie,
- planowanie i dysponowanie środkami FP, EFS, EFS+, PFRON oraz innymi funduszami w celu aktywizacji zawodowej bezrobotnych i poszukujących pracy,
- planowanie i dysponowanie środkami budżetu Powiatowego Urzędu Pracy,
- opracowywanie i wnioskowanie do Zarządu Powiatu o zmianę regulaminu organizacyjnego,
- wnioskowanie do Starosty o wydanie upoważnień dla pracowników PUP do wydawania w imieniu Starosty decyzji, postanowień oraz zaświadczeń w trybie przepisów o postępowaniu administracyjnym,
- prowadzenie polityki kadrowej oraz wykonywanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy,
- zatrudnianie i ocenianie pracowników PUP,
- dokonywanie ocen okresowych podległych kierowników komórek organizacyjnych Urzędu oraz pracowników na samodzielnych stanowiskach,
- dbałość o rozwój zawodowy pracowników,
- zapewnienie funkcjonowania skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej,
- wdrażanie nowoczesnych narzędzi zarządczych w tym procedur kontroli zarządczej,
- wydawanie zarządzeń, poleceń służbowych w zakresie prawa pracy,
- współpraca z organami samorządów lokalnych, Powiatową Radą Rynku Pracy, instytucjami szkolącymi, ośrodkami pomocy społecznej i innymi organizacjami,
- współpraca ze Strażą Graniczną, Urzędem ds. Cudzoziemców, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, Urzędem Skarbowym, Państwową Inspekcją Pracy i innymi instytucjami w celu wpisu oświadczeń o powierzeniu pracy cudzoziemcom oraz wydawania zezwoleń na pracę sezonową dla cudzoziemców,
- załatwianie spraw, w tym wydawanie decyzji, postanowień i zaświadczeń w trybie przepisów Kodeksu Postępowania Administracyjnego w zakresie udzielonych upoważnień Starosty,
- wspieranie dialogu społecznego i partnerstwa lokalnego,
- podejmowanie decyzji w sprawach sprzedaży, oddania w najem, nieodpłatnego przekazywania lub likwidacji środków trwałych oraz przedmiotów nietrwałych, materiałów eksploatacyjnych oraz części zamiennych z wyjątkiem czynności zastrzeżonych dla organów samorządu powiatowego,
- wykonywanie innych zadań zastrzeżonych dla Dyrektora oraz uchwał Rady Powiatu i Zarządu,
- udzielanie odpowiedzi na interpelacje poselskie i senatorskie, wnioski sejmiku samorządowego, organów powiatu i gminy oraz krytykę tzw. środków masowego przekazu.
- Dyrektor, realizując zadania wynikające z bieżącego kierowania PUP, jest uprawniony do wydawania:
- aktów wewnętrznych w formie zarządzeń, instrukcji, regulaminów,
- upoważnień i pełnomocnictw,
- poleceń służbowych.
- Dokumenty, o których mowa w ust. 1, dotyczą następujących kwestii:
- akty wewnętrzne regulują podstawowe problemy wymagające trwałych ustaleń o jednolitym charakterze,
- upoważnienia i pełnomocnictwa uprawniają do wykonywania określonych czynności,
- polecenia służbowe regulują sprawy wymagające doraźnego załatwienia lub podjęcia ustaleń na krótki okres czasu.
- Dyrektor może upoważnić Zastępcę Dyrektora do załatwiania w jego imieniu określonych spraw.
- Upoważnienia, o których mowa w ust. 3 wydawane są w formie pisemnej z określeniem przedmiotowego i podmiotowego zakresu spraw.
§ 19
Do kompetencji Zastępcy Dyrektora należy w szczególności:
- planowanie, wytyczanie kierunków działania nadzorowanych bezpośrednio komórek organizacyjnych,
- załatwianie spraw w imieniu Dyrektora na podstawie pisemnego upoważnienia,
- koordynowanie i nadzorowanie zadań w zakresie wyznaczonym przez Dyrektora w szczególności zadań realizowanych przez Dział Ewidencji i Świadczeń,
- kontrolowanie pracy podległych komórek organizacyjnych pod względem merytorycznym i formalnym, których szczegółowe zasady określają akty wewnętrzne wydane przez Dyrektora,
- sprawowanie bezpośredniego nadzoru i kontrolowanie pracy podległych komórek organizacyjnych Centrum Aktywizacji Zawodowej i Referatu Finansowo – Księgowego
- podejmowanie decyzji oraz wydawanie dyspozycji w granicach wynikających z zakresu działania podległych komórek organizacyjnych,
- nadzór i koordynacja określonych przez Dyrektora zagadnień merytorycznych,
- zgłaszanie Dyrektorowi uwag w zakresie organizacji i jakości pracy w Urzędzie Pracy,
- załatwianie spraw, w tym wydawanie decyzji, postanowień i zaświadczeń w trybie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego w zakresie udzielonych upoważnień Starosty, opiniowanie wniosków o dodatkowe zatrudnienie pracowników nadzorowanych komórek organizacyjnych,
- wnioskowanie do Dyrektora w sprawie zatrudnienia pracowników w podległych komórkach organizacyjnych,
- reprezentowanie Urzędu na zewnątrz w zakresie powierzonych kompetencji oraz udzielonych upoważnień Dyrektora PUP,
- dokonywanie oceny okresowej podległych pracowników.
- wykonywanie kontroli zarządczej w ramach posiadanych kompetencji,
- występowanie do Dyrektora z wnioskami w sprawach dotyczących czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do kierowników nadzorowanych komórek organizacyjnych i podległych pracowników,
- opracowywanie i aktualizowanie szczegółowych zakresów czynności dla podległych pracowników,
- koordynowanie spraw z zakresu statystyki dotyczącej rynku pracy oraz osób niepełnosprawnych bezrobotnych i poszukujących pracy niepozostających w zatrudnieniu,
- akceptowanie:
- spraw przedkładanych do decyzji Dyrektora,
- materiałów i informacji opracowywanych przez nadzorowane komórki organizacyjne,
- ustalonych przez kierowników komórek organizacyjnych zakresów czynności dla podległych pracowników,
- rozpatrywanie wnoszonych odwołań od decyzji administracyjnych.
- Do kompetencji Głównego Księgowego należy bezpośredni nadzór nad działalnością Referatu Finansowo – Księgowego, w szczególności:
- przygotowywanie projektu planu finansowego PUP w oparciu o wytyczne Zarządu oraz zapotrzebowanie komórek organizacyjnych,
- planowanie środków budżetowych,
- planowanie środków FP oraz środków pomocowych,
- prowadzenie rachunkowości jednostki,
- nadzór nad prowadzeniem rachunkowości PUP,
- dokonywanie wstępnej kontroli:
- zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym
- kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,
- kontrola dyscypliny budżetowej,
- kontrola dyscypliny wydatków FP oraz środków pomocowych,
- wykonywanie zadań gwarantujących wydatkowanie środków zgodnie z planem finansowym Urzędu Pracy oraz opracowywanie analiz dotyczących optymalnego doboru metod w realizacji zadań publicznych,
- wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania wydatków publicznych w sposób terminowy, celowy i oszczędny z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów,
- sporządzanie sprawozdań finansowych i budżetowych,
- nadzorowanie gospodarki i polityki finansowej Urzędu Pracy,
- bieżące informowanie Dyrektora PUP o realizacji planu finansowego,
- analiza wykorzystania środków finansowych będących w dyspozycji Urzędu,
- czuwanie nad prawidłowością, pod względem finansowym, umów zawieranych przez Urząd Pracy,
- wdrażanie procedur gwarantujących bezpieczeństwo wydatków publicznych,
- opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych regulujących gospodarkę finansową PUP,
- wykonywanie innych zadań powierzonych przez Dyrektora PUP.
- Obowiązki i uprawnienia Głównego Księgowego określają:
- ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,(t.j. Dz. U. z 2024., poz. 1530 z późn. zm.),
- ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 120 z późn. zm.),
- ustawa z dnia 17 grudnia 2004r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (t.j. Dz. U. z 2024r. poz. 104 z późn. zm.),
- W zakresie realizacji zadań merytorycznych Główny Księgowy podlega bezpośrednio Dyrektorowi.
- Kierownik komórki organizacyjnej odpowiada za prawidłową realizację zadań merytorycznych podległej komórki organizacyjnej, wynikających z obowiązujących przepisów oraz aktów wewnętrznych wydanych przez Dyrektora,
- Do podstawowych zadań, obowiązków i uprawnień wspólnych dla kierowników komórek organizacyjnych należy, w szczególności:
- wydawanie poleceń i dyspozycji podległym pracownikom w granicach wynikających z zakresu działania komórki organizacyjnej,
- realizowanie celów i priorytetów Urzędu poprzez prawidłową i rzetelną organizację pracy podległej komórki organizacyjnej,
- nadzór nad prawidłową realizacją zadań merytorycznych podległej komórki wynikających z obowiązujących wewnętrznych aktów prawnych oraz przepisów prawa powszechnie obowiązującego,
- koordynowanie pracy komórki organizacyjnej,
- podejmowanie decyzji merytorycznych wynikających z zakresu działania komórki organizacyjnej,
- wydawanie decyzji, postanowień i zaświadczeń w trybie przepisów o postępowaniu administracyjnym w zakresie wynikającym z działania organizacyjnego na podstawie upoważnienia Starosty,
- planowanie, angażowanie i wydatkowanie środków w zakresie realizowanych zadań w oparciu o zasadę gospodarności i celowości do wysokości przypisanego komórce planu finansowego,
- przestrzeganie dyscypliny finansów publicznych w zakresie zadań przypisanych komórce organizacyjnej, w szczególności przepisów ustawy prawo zamówień publicznych,
- dostarczanie dokumentów źródłowych do Referatu Finansowo – Księgowego w czasie pozwalającym na terminowe dokonanie zapłaty,
- nadzór nad aktualizacją i zawartością strony internetowej PUP, facebook PUP i Biuletynu Informacji Publicznej w zakresie realizowanych zadań,
- powierzanie w uzasadnionych przypadkach, podległym pracownikom wykonywania zadań dodatkowych, nie objętych ich zakresem czynności zgodnie z przepisami kodeksu pracy,
- ustalenie planu urlopu podległych pracowników,
- zabezpieczenie realizacji zadań działu poprzez wyznaczenie zastępstwa pracownika w przypadku jego urlopu lub długotrwałej nieobecności,
- udział w procesie zarządzania ryzykiem w PUP,
- szczegółowe zaznajamianie pracowników z zadaniami komórki organizacyjnej oraz zakresem współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi Urzędu oraz ustaleniami kierownictwa i przekazywanie do wiadomości i wykonania otrzymanych poleceń, dyspozycji i aktów normatywnych,
- dbanie o rozwój zawodowy podległych pracowników, a w szczególności: umożliwianie pracownikom kierowanej komórki organizacyjnej uczestniczenia w szkoleniach organizowanych dla publicznych służb zatrudnienia zgodnie z przepisami kodeksu pracy,
- opracowywanie procedur i wytycznych realizacji zadań stałych w zakresie nadzorowanej komórki organizacyjnej,
- kontrolowanie pracy podległych pracowników pod względem merytorycznym i formalnym, której szczegółowe zasady określają akty wewnętrzne wydane przez Dyrektora,
- dokonywanie okresowych ocen przydatności zawodowej podległych pracowników samorządowych,
- opiniowanie doboru obsady osobowej podległej komórki organizacyjnej, wnioskowanie wysokości wynagrodzenia, przeszeregowań, nagród i kar dla podległych pracowników,
- wnioskowanie do Dyrektora w sprawie zatrudnienia pracowników w podległych komórkach organizacyjnych
- prawo pozyskiwania od innych komórek organizacyjnych Urzędu Pracy materiałów, informacji i opinii potrzebnych do wykonywania zadań,
- przekazywanie pracownikom informacji o zmianie obowiązujących przepisów prawa,
- ustalanie i aktualizowanie szczegółowych zakresów czynności dla podległych pracowników,
- upowszechnianie wśród podległych pracowników zasad i standardów postępowania zgodnie z Kodeksem etyki pracowników PUP,
- rozpowszechnianie w ramach podległych komórek organizacyjnych, wewnętrznych aktów prawnych regulujących funkcjonowanie Urzędu,
- zapewnienie przestrzegania kontroli zarządczej we wszystkich procesach zachodzących w komórce organizacyjnej,
- dbałość o pozostające w dyspozycji komórki organizacyjnej wyposażenie techniczne (sprzęt informatyczny, wyposażenie, itp.) ustalanie potrzeb w zakresie wyposażenia materiałowo – technicznego zabezpieczającego wykonanie zadań komórki oraz wnioskowanie o dokonanie niezbędnych zakupów,
- nadzorowanie i odpowiedzialność za zadania zlecone przez Dyrektora, które nie wynikają z podstawowego zakresu działań w komórce organizacyjnej,
- przygotowywanie sprawozdań, analiz i innych materiałów informacyjnych z obszaru działań komórki,
- przygotowanie do publikacji i aktualizacji informacji dotyczącej realizowanych działań na stronie internetowej, facebook PUP, Biuletynie Informacji Publicznej,
- podpisywanie korespondencji wewnętrznej i akceptacja korespondencji zewnętrznej działu/referatu przed podaniem do podpisu Dyrektorowi lub Zastępcy Dyrektora,
- dbałość o właściwy wizerunek Urzędu,
- wykonywanie innych dodatkowych czynności i zadań określonych dla podległych komórek organizacyjnych.
Rozdział VI
Zakres zadań komórek organizacyjnych Urzędu Pracy§ 22
Do zadań wspólnych realizowanych przez wszystkie komórki organizacyjne PUP należy w szczególności:
- współudział przy opracowywaniu i realizacji promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy,
- współpraca z Ministrem Właściwym ds. Pracy, Starostwem Powiatowym, Urzędem Wojewódzkim, Urzędem Marszałkowski, Wojewódzkim Urzędem Pracy, Jednostkami Samorządu Terytorialnego, Ośrodkami Pomocy Społecznej, Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie, innymi urzędami, instytucjami, organizacjami, pracodawcami w zakresie wykonywania zadań,
- sporządzanie sprawozdań, analiz, informacji z zakresu wykonywania zadań,
- aktualizowanie zawartości stron internetowych PUP, BIP oraz facebook PUP w zakresie realizowanych zadań,
- przetwarzanie informacji o bezrobotnych, poszukujących pracy i cudzoziemcach wykonujących pracę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- wprowadzanie do systemów informatycznych m.in. SYRIUSZ, PŁATNIK, SL2014 danych o klientach PUP.
§ 23
- CAZ realizuje podstawowe usługi i instrumenty rynku pracy, tj. pośrednictwo pracy i poradnictwo zawodowego.
- Do zadań z zakresu pośrednictwa pracy należy, w szczególności:
- opracowywanie indywidualnego planu działania,
- udzielanie pomocy osobom bezrobotnym i poszukującym pracy w uzyskaniu odpowiedniego zatrudnienia,
- udzielanie informacji pracodawcom o kandydatach do pracy w związku ze zgłoszoną ofertą pracy, ,
- pozyskiwanie ofert pracy,
- upowszechnianie ofert pracy, w tym przez przekazywanie ofert pracy do internetowej bazy ofert pracy udostępnionej przez ministra właściwego do spraw pracy,
- inicjowanie i organizowanie kontaktów bezrobotnych i poszukujących pracy z pracodawcami,
- rejestrowanie oświadczeń podmiotów o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcom na terenie Rzeczypospolitej Polskiej,
- rejestrowanie i wydawanie zezwoleń w sprawie pracy sezonowej cudzoziemców,
- przygotowywanie informacji o możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi (niezbędne do uzyskania zezwolenia na pracę dla cudzoziemca),
- informowanie bezrobotnych i poszukujących pracy o przysługujących im prawach i obowiązkach,
- realizacja pośrednictwa pracy w ramach sieci EURES,
- sprawozdawczość dotycząca pośrednictwa pracy oraz EURES.
- Do zadań z zakresu poradnictwa zawodowego należy w szczególności:
- prowadzenie poradnictwa zawodowego dla osób bezrobotnych i poszukujących pracy, w tym:
- udzielanie bezrobotnym i poszukującym pracy pomocy w wyborze odpowiedniego zawodu lub miejsca pracy oraz w planowaniu rozwoju kariery zawodowej, a także w przygotowaniu do lepszego radzenia sobie w poszukiwaniu i podejmowaniu pracy,
- udzielanie informacji o zawodach, rynku pracy oraz możliwościach szkolenia i kształcenia, umiejętnościach niezbędnych przy aktywnym poszukiwaniu pracy i samozatrudnienia,
- udzielanie porad z wykorzystaniem standaryzowanych metod ułatwiających wybór zawodu, zmianę kwalifikacji, podjęcie lub zmianę pracy, w tym badanie kompetencji, zainteresowań i uzdolnień zawodowych,
- kierowanie na specjalistycznie badania psychologiczne i lekarskie umożliwiające wydanie opinii o przydatności zawodowej do pracy i zawodu albo kierunku szkolenia,
- inicjowanie, organizowanie i prowadzenie grupowych porad zawodowych dla bezrobotnych i poszukujących pracy,
- inicjowanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń z zakresu umiejętności poszukiwania pracy,
- udostępnianie zasobów informacji zawodowych w siedzibie powiatowego urzędu pracy do samodzielnego wykorzystania przez osoby zarejestrowane lub niezarejestrowane,
- prowadzenie poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej dla pracodawców, w tym:
- pomoc pracodawcom w doborze kandydatów do pracy spośród bezrobotnych i poszukujących pracy,
- wspieranie rozwoju zawodowego pracodawcy i jego pracowników przez udzielenie porad zawodowych.
- prowadzenie poradnictwa zawodowego dla osób bezrobotnych i poszukujących pracy, w tym:
- Do zadań z zakresu obsługi instrumentów rynku pracy należy w szczególności:
- pozyskiwanie i gospodarowanie środkami finansowymi na realizację zadań z zakresu aktywizacji lokalnego rynku pracy,
- opracowywanie propozycji podziału środków FP, EFS i EFS+ oraz przedkładanie ich do zaopiniowania PRRP,
- współdziałanie z PRRP w zakresie promocji zatrudnienia oraz wykorzystania środków FP,
- realizowanie projektów w zakresie promocji zatrudnienia, w tym przeciwdziałanie bezrobociu, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej bezrobotnych finansowanych lub współfinansowanych ze środków FP, EFS i EFS+,
- inicjowanie, organizowanie i realizowanie programów specjalnych,
- inicjowanie i realizowanie projektów pilotażowych,
- realizacja programów regionalnych,
- monitorowanie i ocena efektywności usług i instrumentów rynku pracy,
- gospodarowanie środkami będącymi w dyspozycji Urzędu Pracy przeznaczonymi na programy rynku pracy,
- opracowywanie analiz lokalnego rynku pracy,
- analiza racjonalności wykorzystania środków finansowych,
- prowadzenie monitoringu i ewaluacji stosowanych instrumentów rynku pracy,
- inicjowanie samodzielnie lub we współpracy z ośrodkami pomocy społecznej działań w zakresie aktywizacji zawodowej i integracji społecznej bezrobotnych, które są realizowane w ramach Programu Aktywizacja i Integracja
- przygotowywanie i rozliczanie wniosków dotyczących refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowisk pracy dla skierowanych bezrobotnych
- przygotowywanie i rozliczanie umów dotyczących przyznania bezrobotnym jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej, lub podejmowaniem działalności na zasadach określonych dla spółdzielni socjalnych,
- przygotowywanie i rozliczanie umów dotyczących refundowania poniesionych przez pracodawcę kosztów z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenie społeczne skierowanych i zatrudnionych bezrobotnych,
- organizowanie, finansowanie i rozliczanie subsydiowanego zatrudnienia w ramach prac interwencyjnych oraz robót publicznych,
- przygotowywanie oraz rozliczanie porozumień dotyczących prac społecznie użytecznych
- realizacja działań związanych z organizacją partnerstwa lokalnego,
- organizowanie i finansowanie ze środków PFRON usług i instrumentów rynku pracy przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych niepozostających w zatrudnieniu,
- finansowanie kosztów przejazdu, finansowanie kosztów zakwaterowania,
- prowadzenie spraw związanych ze zwrotem przyznanych środków w przypadku niedotrzymania warunków umowy,
- udzielanie osobom bezrobotnym wsparcia środkami FP przy zakładaniu spółdzielni socjalnych poprzez:
- refundację składek na ubezpieczenia społeczne,
- realizacja zadań związanych z przyznaniem grantu na telepracę pracodawcy lub przedsiębiorcy oraz świadczenia aktywizacyjnego pracodawcy,
- realizacja zadań związanych z przyznaniem pracodawcy lub przedsiębiorcy dofinansowania wynagrodzenia (za zatrudnienie skierowanego bezrobotnego po 50 roku życia),
- realizacja zadań związanych z finansowaniem zatrudnienia osób bezrobotnych przy udziale agencji zatrudnienia,
- realizacja zadań związanych z finansowaniem zadań zleconych w zakresie integracji społecznej,
- przygotowywanie dokumentacji związanej z realizacją wypłat stypendiów osobom bezrobotnym, które podjęły dalszą naukę,
- przygotowywanie umów oraz dokumentów związanych ze skierowaniem bezrobotnego do odbywania stażu u pracodawcy,
- przygotowywanie umów oraz dokumentów związanych ze skierowaniem bezrobotnego do odbywania przygotowania zawodowego dorosłych w formie: praktycznej nauki zawodu dorosłych umożliwiającej przystąpienie do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie lub egzaminu czeladniczego, przyuczenia do pracy dorosłych mającego na celu zdobycie wybranych kwalifikacji zawodowych lub umiejętności niezbędnych do wykonywania określonych zadań zawodowych, właściwych dla zawodu występującego w klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy realizowanie organizacji szkoleń dla bezrobotnych i poszukujących pracy,
- udzielanie pożyczek szkoleniowych,
- inicjowanie, organizowanie i finansowanie szkoleń,
- finansowanie kosztów egzaminów,
- finansowanie kosztów studiów podyplomowych,
- organizowanie i finansowanie ze środków PFRON usług i instrumentów rynku pracy przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych niepozostających w zatrudnieniu,
- finansowanie kosztów przejazdu, finansowanie kosztów zakwaterowania,
- prowadzenie spraw związanych ze zwrotem przyznanych środków w przypadku niedotrzymania warunków umowy,
- realizacja zadań związanych z finansowaniem zadań realizowanych w ramach KFS,
- finansowanie badań lekarskich, psychologicznych, osób bezrobotnych,
- diagnozowanie zapotrzebowania na zawody, specjalności i kwalifikacje na lokalnym rynku pracy oraz diagnozowanie potrzeb szkoleniowych osób uprawnionych do skierowania na szkolenie,
- realizacja innych zadań wynikających z obowiązujących przepisów.
Do zadań doradcy klienta należy w szczególności:
- Stała opieka nad bezrobotnym i poszukującym pracy w szczególności przygotowanie i nadzór nad realizacją Indywidulanego Planu Działania, świadczenie podstawowych usług rynku pracy w formie indywidualnej oraz innych form pomocy określonych w ustawie.
- Współpraca z pracodawcą w zakresie pozyskiwania i realizacji ofert pracy.
- Doradca klienta wykorzystuje narzędzia i metody w zakresie, których został przeszkolony lub posiada uprawnienia.
Do podstawowych zadań Działu Ewidencji i Świadczeń należy w szczególności:
- Udzielanie informacji i wyjaśnień z zakresu:
- podstawowych praw i obowiązków bezrobotnych i poszukujących pracy wynikających z przepisów ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
- Rejestrowanie zgłaszających się osób bezrobotnych i poszukujących pracy
- prowadzenie dokumentacji osób zarejestrowanych,
- wprowadzanie danych do systemu informatycznego.
- Ustalanie uprawnień do zasiłku dla bezrobotnych i innych świadczeń wynikających z obowiązujących przepisów.
- Obsługa formalna osób bez prawa do zasiłku oraz z prawem do zasiłku.
- Obsługa formalna innych świadczeń dla bezrobotnych.
- Obsługa formalna poszukujących pracy.
- Wydawanie zaświadczeń w trybie Kodeksu postępowania administracyjnego.
- Prowadzenie postępowania w sprawach odraczania, rozkładania na raty, odstąpienia od żądania zwrotu w całości lub części nienależnie pobranych świadczeń.
- Rozpatrywanie spraw dotyczących uchyleń i zmian decyzji administracyjnych oraz odwołań od decyzji.
- Udostępnianie klientom urzędu informacji w formie broszur, ulotek, biuletynów w zakresie zadań komórki organizacyjnej.
- Przygotowywanie wniosków o udostępnienie danych osobowych kierowanych do innych instytucji.
- Rozpatrywanie wniosków o udostępnienie danych osobowych wpływających do Urzędu Pracy.
- Współpraca z Narodowym Funduszem Zdrowia, organami ścigania, oraz innymi instytucjami i organami krajowymi.
- Bieżąca korespondencja z wnioskodawcami.
- Obsługa systemu SEPI w zakresie udzielania odpowiedzi na wnioski o udostępnienie danych osób przesyłanych drogą elektroniczną.
Bezpośredni nadzór nad działalnością Działu Organizacyjnego sprawuje Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Kętrzynie. Do podstawowych zadań Działu Organizacyjnego należy, w szczególności:
- Administrowanie systemem informatycznym:
- planowanie rozwiązań w zakresie infrastruktury IT,
- zapewnienie niezawodnego działania systemów informatycznych, infrastruktury sieciowej oraz serwerowej Urzędu,
- wdrażanie, utrzymanie, modernizowanie i administrowanie urządzeniami, serwerami i systemami teleinformatycznymi,
- wdrażanie, utrzymanie, modernizowanie i administrowanie urządzeniami i systemami sieciowymi;
- wdrażanie, utrzymanie, modernizowanie i administrowanie systemów informatycznych Urzędu oraz oprogramowania,
- utrzymanie w stanie sprawności systemów łączności – telefonia,
- nadzór nad wykonywaniem usług gwarancyjnych oraz serwisu pogwarancyjnego sprzętu teleinformatycznego,
- administrowanie elektroniczną skrzynką podawczą (ePUAP, e-doręczenia),
- administrowanie systemem poczty elektronicznej,
- administrowanie usługami domenowymi oraz serwerami hostingowymi Urzędu,
- prowadzenie spraw związanych z podpisem elektronicznym,
- bieżąca współpraca i pomoc świadczona pracownikom w zakresie użytkowanego w Urzędzie oprogramowania,
- współpraca z IOD w celu zapewnienia bezpieczeństwa ochrony danych osobowych w Urzędzie,
- administrowanie portalem internetowym oraz innymi stronami internetowymi należącymi do Powiatowego Urzędu Pracy w Kętrzynie wraz z publikowaniem i aktualizacją informacji przekazanych przez komórki organizacyjne Urzędu,
- administrowanie stroną podmiotową Biuletynu Informacji Publicznej wraz z publikowaniem i aktualizacją informacji przekazanych przez komórki organizacyjne Urzędu,
- przygotowanie i opracowanie parametrów specyfikacji istotnych warunków zamówienia dla realizowanych projektów i zadań dot. oprogramowania i sprzętu teleinformatycznego,
- koordynowanie i nadzorowanie działań mających na celu poprawę wydajności i bezpieczeństwa systemu informatycznego Urzędu,
- Archiwizowanie dokumentów:
- prowadzenie elektronicznej księgi inwentarzowej majątku PUP w systemie STOCK zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie,
- stała współpraca z pozostałymi komórkami organizacyjnymi Urzędu w zakresie realizowanych zadań,
- prowadzenie składnicy akt osób bezrobotnych, poszukujących pracy i innych osób zarejestrowanych w PUP,
- archiwizowanie akt osób bezrobotnych i innych osób zarejestrowanych w PUP,
- prowadzenie Archiwum Zakładowego zgodnie z przepisami Ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach oraz aktach wykonawczych do w/w ustawy,
- doradzanie i nadzorowanie prawidłowego tworzenia teczek spraw na przedpolu archiwalnym, zgodnie z Instrukcją Kancelaryjną i Jednolitym Rzeczowym Wykazem Akt,
- tworzenie i aktualizowanie pomocy ewidencyjno-archiwalnych,
- udostępnianie i wypożyczanie na wniosek instytucji publicznych (np.: Policji, Prokuratury itp.) oraz pracowników PUP, dokumentacji będącej na stanie Archiwum Zakładowego,
- dokonywanie selekcji dokumentacji, przeznaczonej do brakowania na podstawie Jednolitego Rzeczowego Wykazu Akt, oraz sporządzanie i przekazywanie spisu brakowanej dokumentacji do Archiwum Państwowego w Olsztynie,
- przekazywanie dokumentacji do fizycznego zniszczenia przez podmiot zewnętrzny i sporządzanie protokołu zniszczenia w/w dokumentacji,
- dokonywanie selekcji dokumentacji do ekspertyzy archiwalnej, sporządzanie i przekazywanie spisu dokumentacji do Archiwum Państwowego w Olsztynie,
- konsultowanie wszelkich zmian i modyfikacji w normatywach kancelaryjno-archiwalnych obowiązujących w PUP w Kętrzynie,
- administrowanie majątkiem PUP oraz nadzór nad prawidłowym jego zabezpieczeniem,
- zabezpieczenie pracowników w środki i materiały techniczno – biurowe,
- Organizacja pracy urzędu:
- opracowywanie projektów regulaminów wewnętrznych i regulaminu pracy,
- opracowywanie i nadzór nad funkcjonowaniem systemu obiegu informacji,
- gromadzenie i przechowywanie korespondencji Dyrektora i Zastępcy Dyrektora,
- prowadzenie Biura Obsługi Klientów (informacja),
- obsługa kancelaryjna,
- ewidencja majątku,
- inwentaryzacja,
- prowadzenie spraw Obrony Cywilnej,
- prowadzenie spraw związanych ze szkoleniami pracowników,
- prowadzenie rejestru wniosków o udzielenie informacji publicznej.
- Prowadzenie sekretariatu:
- obsługa narad i spotkań organizowanych przez Dyrektora i Zastępcę Dyrektora,
- obsługa administracyjna Powiatowej Rady Rynku Pracy,
- prowadzenie ewidencji Zarządzeń Dyrektora PUP,
- prowadzenie spraw związanych z załatwianiem skarg i wniosków wpływających do Urzędu Pracy,
- przestrzeganie dyscypliny finansów publicznych w zakresie zadań przypisanych komórce,
Realizację obowiązków przypisanych Inspektorowi Ochrony Danych w ogólnie obowiązujących przepisach, Dyrektor może powierzyć pracownikowi spełniającemu warunki określone w obowiązujących przepisach prawa lub zlecić podmiotowi zewnętrznemu świadczącemu usługę IOD.
Do podstawowych zadań stanowiska ds. ochrony danych osobowych należy, w szczególności:
- informowanie i doradzanie administratorowi lub podmiotowi przetwarzającemu, jak również ich pracownikom, w zakresie ich obowiązków wynikających z przepisów prawa o ochronie danych,
- monitorowanie zgodności organizacji z wszystkimi przepisami prawa dotyczącego ochrony danych, w tym audyty, działania podnoszące świadomość, a także szkolenia dla personelu zajmującego się przetwarzaniem danych,
- udzielanie zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych oraz monitorowanie jej wykonania,
- pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla osób fizycznych składających wnioski i żądania dotyczące przetwarzania ich danych osobowych i wykonywania ich praw,
- współpraca z organami ochrony danych i pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla organów ochrony danych w kwestiach związanych z przetwarzaniem,
- aktualizacja Polityki Bezpieczeństwa Danych Osobowych, a także nadzorowanie przestrzegania określonych w niej zasad i procedur,
- aktualizacja Instrukcji Zarządzania w porozumieniu z Informatykiem i czuwanie nad przestrzeganiem zawartych w niej zasad i procedur,
- współpraca z Informatykiem,
- konsultowanie kwestii związanych z udostępnianiem danych osobowych do organów i urzędów państwowych i samorządowych oraz innym administratorom danych, a także osobom fizycznym,
- opracowywanie odpowiednich klauzul i oświadczeń w dokumentach, dotyczących danych osobowych,
- opiniowanie umów, których przedmiotem – bezpośrednio lub pośrednio – są dane osobowe, w tym sporządzanie umów powierzenia przetwarzania danych, o których mowa art. 28 ust. 1 RODO; korzystanie z usług podmiotów wyłącznie tych, które zapewniają wystarczające gwarancje wdrożenia odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych, wskutek czego przetwarzanie przez nie danych będzie spełniać wymogi RODO i będzie chronić prawa osób, których dane dotyczą,
- analizowanie sytuacji oraz przyczyn, które doprowadziły do naruszenia zasad bezpieczeństwa danych osobowych np. wycieków incydentów i naruszeń bezpieczeństwa danych, udostępnienia danych osobowych osobom nieuprawnionym oraz wprowadzanie procedur naprawczych mających zapobiegać wystąpieniu w przyszłości podobnych zdarzeń,
- formułowanie pisemnych (w wersji papierowej lub elektronicznej) zaleceń oraz monitów w zakresie ochrony danych osobowych do Użytkowników i właścicieli procesów przetwarzania danych,
- monitorowanie uprawnień Użytkowników systemu informatycznego służącego do przetwarzania danych,
- wykonywanie innych zadań określonych w niniejszej Polityce Bezpieczeństwa Danych Osobowych oraz Instrukcji Zarządzania,
- prowadzenie ewidencji osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych (w systemie tradycyjnym i w systemach teleinformatycznych).
Do podstawowych zadań stanowiska ds. kadr należy, w szczególności:
- prowadzenie spraw osobowych pracowników urzędu,
- zarządzanie danymi dotyczącymi składników pracy pracowników,
- kontrola dyscypliny pracy,
- prowadzenie spraw związanych z przeglądem kadrowym i ocenami pracowników,
- obsługa spraw związanych z przeprowadzaniem naboru na stanowiska urzędnicze oraz przygotowanie i prowadzenie dokumentacji w zakresie postępowań rekrutacyjnych,
- prowadzenie spraw związanych z odbywaniem służby przygotowawczej, przeszeregowaniami i awansowaniem pracowników,
- prowadzenie rejestru upoważnień, pełnomocnictw oraz wzorów pieczęci,
- organizowanie praktyk zawodowych uczniów i studentów zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- obsługa zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
- opracowywanie obowiązującej sprawozdawczości statystycznej, analiz i informacji,
- opracowywanie obowiązującej sprawozdawczości statystycznej, analiz i informacji w zakresie szkoleń pracowników,
- prowadzenie spraw z zakresu BHP, p.poż,
- nadzór nad profilaktyką zdrowotna pracowników, w tym organizowanie badań pracowników, współpraca z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami,
- przestrzeganie dyscypliny finansów publicznych w zakresie zadań przypisanych komórce,
Do podstawowych zadań Referatu Finansowo-Księgowego należy w szczególności:
- W zakresie środków budżetowych:
- planowanie środków budżetowych,
- ewidencjonowanie i rozliczanie operacji budżetowych,
- kontrola dyscypliny budżetowej,
- obsługa kasowa budżetu i Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
- sprawozdawczość (w tym: z wykonania planu budżetu),
- W zakresie środków Funduszu Pracy, PFRON oraz programów EFS:
- planowanie środków Funduszu Pracy, PFRON i programów EFS,
- ewidencjonowanie i rozliczanie operacji FP,PFRON oraz programów EFS,
- kontrola dyscypliny budżetowej w zakresie Funduszu Pracy i programów EFS,
- obsługa kasowa Funduszu Pracy oraz programów EFS,
- sprawozdawczość (w tym: z wykonania planu Funduszu Pracy i programów EFS),
- ewidencja należności oraz spłat zobowiązań,
- naliczanie i wypłata świadczeń przysługującym osobom bezrobotnym,
- dokonywanie i odprowadzanie do Komornika potraceń komorniczych z wypłaconych świadczeń bezrobotnych,
- realizowanie zadań wynikających z przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, w szczególności: sporządzanie oraz przekazanie do Urzędu Skarbowego informacji o uzyskanych dochodach z tytułu świadczeń wypłacanych z Funduszu Pracy – PIT.
- realizowanie zadań wynikających z przepisów o ubezpieczeniu społecznym i zdrowotnym, w szczególności: naliczanie składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne świadczeń bezrobotnych,
- Obsługa płacowa:
- naliczanie wynagrodzeń z osobowego funduszu płac,
- naliczanie wynagrodzeń z bezosobowego funduszu płac,
- realizowanie zadań wynikających z przepisów o ubezpieczeniu społecznym i zdrowotnym, w szczególności: naliczanie składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne od wynagrodzeń pracowników,
- naliczanie zasiłków, nagród i innych dodatków wynikających ze szczególnych uprawnień pracowniczych
- realizowanie zadań wynikających z przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, w szczególności: sporządzanie oraz przekazanie do Urzędu Skarbowego informacji o uzyskanych dochodach z tytułu świadczeń pracowniczych – PIT,
- Przestrzeganie dyscypliny finansów publicznych w zakresie zadań przypisanych komórce.
Rozdział VII
Zasady podpisywania pism, dokumentów finansowych, decyzji i aktów normatywnych.§ 30
- Przelewy, czeki i inne dokumenty obrotu pieniężnego i materiałowego, jak również inne dokumenty o charakterze rozliczeniowym i kredytowym, stanowiące podstawę do otrzymania lub wydatkowania środków pieniężnych Urzędu Pracy podpisują:
- Dyrektor jako dysponent,
- Zastępca Dyrektora jako dysponent,
- Główny Księgowy,
- Starszy Księgowy,
- Pracownicy Urzędu zgodnie z zakresem upoważnienia udzielonego przez Dyrektora.
- Szczegółowe zasady podpisywania, parafowania i obiegu dokumentów księgowych ustalane są odrębną instrukcją.
§31
- Wewnętrzne akty normatywne, decyzje administracyjne oraz wszelkiego rodzaju korespondencję podpisuje Dyrektor, Zastępca Dyrektora lub osoba pisemnie upoważniona, zgodnie z zakresem upoważnienia.
- Szczegółowe zasady podpisywania, parafowania pism i dokumentów określa obowiązująca instrukcja kancelaryjna.
§ 32
- Pieczęcie urzędowe będące na stanie PUP są ewidencjonowane, a ich odbiór potwierdzony jest na piśmie.
- Pieczęcie są przechowywane pod zamknięciem w sposób uniemożliwiający dostęp osobom nieupoważnionym, zgodnie z odrębną instrukcją.
Rozdział VIII
Kontrola zarządcza w PUP§ 33
- Kontrola zarządcza w PUP stanowi ogół działań podejmowanych przez Dyrektora, kierowników komórek organizacyjnych i poszczególnych pracowników dla zapewnienia realizacji celów i zadań PUP w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny oraz terminowy.
- Zasady prowadzenia kontroli zarządczej w PUP określa regulamin organizacji i zasad działalności kontroli zarządczej w Powiatowym Urzędzie Pracy w Kętrzynie,
Rozdział IX
Rozpatrywanie skarg i wniosków§ 34
- Dyrektor PUP przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków w każdy poniedziałek w godzinach 8.00-14.00. Jeżeli poniedziałek jest dniem wolnym od pracy, przyjmowanie odbywa się w najbliższy dzień powszedni.
- W przypadku nieobecności Dyrektora oraz Zastępcy Dyrektora, interesantów w sprawie skarg i wniosków przyjmuje upoważniony przez Dyrektora pracownik Urzędu.
§ 35
Wszystkie skargi i wnioski, złożone na piśmie oraz wnoszone ustnie do protokołu, podlegają zarejestrowaniu w rejestrze skarg i wniosków, prowadzonym przez Dział Organizacyjny PUP Kętrzyn.
§ 36
- Skargi i wnioski wpływające do Urzędu powinny być traktowane jako sprawy bardzo pilne i wymagające terminowego załatwienia.
- Skargi i wnioski przed ich merytorycznym załatwieniem, powinny być zbadane z należytą starannością i wnikliwością oraz poprzedzone rozpatrzeniem wszystkich okoliczności mających znaczenie dla ich prawidłowego załatwienia.
Rozdział X
Postanowienia końcowe§ 37
Spory pomiędzy kierownikami komórek organizacyjnych Urzędu Pracy rozstrzyga Dyrektor.
§ 38
Regulamin organizacyjny obowiązuje wszystkich pracowników PUP. Nieprzestrzeganie zasad określonych w Regulaminie organizacyjnym stanowi naruszenie obowiązków służbowych.
§ 39
Pracowników zatrudnionych w Urzędzie Pracy w związku z wykonywaniem przez nich zadań publicznych – pełnieniem służby publicznej, obowiązują zasady postępowania i standardy zachowań ujęte w Kodeksie Etyki pracowników Powiatowego Urzędu Pracy w Kętrzynie.
§ 40
Zadania PUP, nie wymienione w Regulaminie organizacyjnym, które mają charakter zadań jednorazowych, nie powodują zmian w strukturze organizacyjnej, realizowane są na podstawie zrządzenia lub polecenia Dyrektora.
§ 41
- Pracownik PUP zobowiązany jest zapoznać się z treścią Regulaminu organizacyjnego oraz przyjąć do wiadomości i stosowania zawarte w nim postanowienia. Pracownik potwierdza fakt zapoznania się z treścią Regulaminu organizacyjnego oświadczeniu, stanowiącym załącznik Nr 3 do niniejszego regulaminu. Oświadczenie pracownika jest przechowywane w jego aktach osobowych.
- Regulamin organizacyjny stanowi podstawę do opracowania indywidualnych zakresów zadań i czynności pracowników PUP.
- Organizację pracy PUP ustala Regulamin Pracy zatwierdzony przez Dyrektora,
- Regulamin organizacyjny wchodzi w życie z dniem jego zatwierdzenia przez Zarząd.
§42
Wszelkie zmiany w Regulaminie są dokonywane w trybie właściwym do jego uchwalenia.
Załącznik nr 1 do Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego Urzędu Pracy w Kętrzynie
Schemat Organizacyjny
![schemat-organizacyjny.png](/documents/3577179/3579868/schemat-organizacyjny.png/a0782fd4-1c67-4b07-ae01-e64a9a896a19)
Załącznik Nr 2 do Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego Urzędu Pracy w Kętrzynie
Wykaz stanowisk
L.P. | Stanowisko | Etaty |
---|---|---|
1 | Dyrektor | 1 |
2 | Z-ca Dyrektora PUP | 1 |
Centrum Aktywizacji Zawodowej | ||
3 | Kierownik Centrum Aktywizacji Zawodowej | 1 |
4 | Doradca Klienta (min.8 etatów na 2024 rok) w tym: | |
5 | Stanowisko ds. pośrednictwa pracy (w tym EURES) | 8 |
6 | Stanowisko ds. poradnictwa zawodowego | 4 |
7 | Stanowisko ds. szkoleń, przygotowania zawodowego i organizacji staży | 2 |
8 | Stanowisko ds. obsługi instrumentów rynku pracy | 4 |
9 | Stanowisko ds. programów rynku pracy | 2 |
Referat Finansowo Księgowy | ||
10 | Główny Księgowy | 1 |
11 | Stanowiska ds. obsługi Funduszu Pracy | 2 |
12 | Stanowisko ds. księgowości budżetowej | 1 |
13 | Stanowisko ds. rozliczeń świadczeń z Funduszu Pracy | 1 |
Dział Organizacyjny | ||
14 | Stanowisko ds. statystyki | 1 |
15 | Stanowisko ds. obsługi archiwum | 1 |
16 | Stanowisko ds. kadr | 1 |
17 | Stanowisko ds. obsługi sekretariatu | 1 |
18 | Stanowisko obsługi (kierowca) | 0,5 |
19 | Stanowisko ds. zamówień publicznych | 0,5 |
20 | Stanowisko ds. informacji, obsługi klienta i osób niepełnosprawnych | 1 |
21 | Stanowisko ds. administracji siecią informatyczną | 1 |
Dział Ewidencji i Świadczeń | ||
22 | Stanowisko ds. ewidencji i świadczeń | 3 |
23 | Stanowisko ds. rejestracji | 2 |
24 | Stanowisko ds. osób niepełnosprawnych | 0,5 |
RAZEM | 40,5 |